Conversie-optimalisatie met Google Optimize

Door: Martijn Hoeijmans

Vorige week lanceerde Google de langverwachte nieuwe conversie optimalisatie tool: Google Optimize. Tot voor kort was er een betaalde versie (Google Optimize 360) beschikbaar, maar goed nieuws: Google heeft vorige week een gratis versie beschikbaar gesteld. Wil je naast Google Analytics meer inzicht verkrijgen in het functioneren van je website. Dan is Google Optimize zeker een aanrader.

Conversie-optimalisatie is heel waardevol voor je website. Door kleine aanpassingen op je website door te voeren is het mogelijk om een hogere conversie te behalen op hetzelfde aantal bezoekers. Vantevoren kunnen we nooit voorspellen waar de bezoekers het beste op reageren. Door het inzetten van Google Optimize is het mogelijk om verschillende experimenten uit te voeren en hierdoor de conversieratio te verhogen.

Welke experimenten kunnen worden ingericht in Google Optimize

Multivariate testen

Met multivariate testen kun je twee of meer elementen op pagina’s testen. Op die manier kun je erachter komen welke combinatie het beste werkt. Denk hierbij aan de kleur van een knop, of de volgorde van elementen.

A/B testen

Met A/B testen kun je meerdere versies van dezelfde pagina testen om erachter te komen welke pagina het beste werkt voor je doelgroep. Variant A is de originele versie, B de variatie hierop. De winnende versie kan na de test doorgevoerd worden.

Split url testen

Met deze test kun je verschillende pagina’s (url’s) tegen elkaar afzetten. Er wordt dus getest op basis van url in plaats van op element. Stel, je wilt twee landingspagina’s naast elkaar testen, dan kun je deze test goed gebruiken.

Implementatie en koppeling Analytics

De implementatie van Google Optimize is relatief eenvoudig: je maakt een account aan en je plaatst de code eenmalig in de website. De implementatie is ook mogelijk via Google Tag Manager. Met de Optimize extensie in Google Chrome kun je vervolgens experimenten gaan aanmaken voor het beste resultaat.

Bij het aanmaken van een account kan je direct een koppeling met Google Analytics maken. Op deze manier kun je gemakkelijk je conversiedoelen koppelen in Optimize om je resultaten te zien in Google Analytics. Ook wordt de data van bijvoorbeeld een A/B test direct naar Google Analytics gestuurd, hier is het dan vervolgens mogelijk om de resultaten te analyseren.

Het gebruik van Google Optimize

In veel gevallen ben je voor experimenten op je website afhankelijk van webdevelopers om de aanpassingen op de website te doen. Doordat je gebruik kunt maken van een visuele editor via de Chrome extensie, is het opzetten van experimenten voor gebruikers relatief eenvoudig. Daarnaast is het ook mogelijk om aanpassingen te doen in de HTML en om JavaScript of CSS toe te voegen.

Een ander groot voordeel van Google Optimize is personalisatie. Je kunt bepalen welke bezoeker een test te zien krijgt. Je kunt hierbij targetten op demografische kenmerken zoals provincie en plaats. Tenslotte kun je targetten op gedrag, zoals waar de bezoeker vandaan komt, url, cookies, en op het apparaat dat gebruikt wordt. Jouw websitebezoekers zijn namelijk niet allemaal hetzelfde en ze hebben verschillende wensen en behoeften. Door het juist inzetten van Google Optimize kun je op termijn je content perfect laten aansluiten op elke bezoeker.

Rapportage

In Google Optimize kun je de resultaten van verschillende tests op een overzichtelijke manier terugzien. Je kunt verschillende variabelen vergelijken zoals conversies, clicks en paginaweergaven. Door de koppeling met Google Analytics kun je direct zien wat voor effect je experimenten hebben gehad op het aantal bezoekers en de mate van converteren.

Deze website maakt gebruik van cookies